Biskup Siedlecki przestrzega przed „demoralizującymi zajęciami”. Czym naprawdę jest edukacja zdrowotna?

Kontrowersje wokół nowego przedmiotu w szkołach

Na samym początku roku szkolnego emocje wzbudziła wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako nowego przedmiotu. Biskup siedlecki, Kazimierz Gurda, zaapelował do rodziców, by nie wyrażali zgody na udział ich dzieci w tych zajęciach, nazywając je „demoralizującymi”. Przedstawiciele Kościoła obawiają się przede wszystkim seksualnych treści, które mogą być poruszane podczas zajęć. W artykule przyjrzymy się, co faktycznie zawiera program nauczania tego przedmiotu i dlaczego eksperci uznają go za istotny dla ochrony młodzieży.

 

Obawy biskupa Gurdy wobec edukacji zdrowotnej

W liście pasterskim skierowanym do rodziców biskup Gurda wyraźnie prosi, aby nie wyrażali zgody na udział dzieci w edukacji zdrowotnej do 25 września, określając ten przedmiot jako źródło treści mogących »demoralizować« dzieci.

„Dlatego bardzo Was proszę, abyście przed dniem 25 września – składając w szkole odpowiednie oświadczenie – nie wyrazili zgody, aby wasze dzieci brały udział w demoralizujących zajęciach.”

Hierarcha odwołuje się do wcześniejszego stanowiska Episkopatu, który wskazuje, że edukacja zdrowotna:
  • promuje genderową koncepcję płci, propagując odrzucenie tradycyjnego rozumienia kobiecości i męskości,
  • marginalizuje tradycyjny model małżeństwa i przedstawia macierzyństwo w niekorzystnym świetle,
  • może sprzyjać „nieodwracalnemu okaleczeniu ciała” w kontekście operacji zmiany płci.

 

Zdaniem Kościoła kontrowersje budzi szczególnie część programu dotycząca seksualności, która według niego zagraża tradycyjnym wartościom rodzinnym i tożsamości płciowej młodych ludzi.

 

 

Co zawiera program nauczania edukacji zdrowotnej?

Ministerstwo Edukacji Narodowej, które podpisało rozporządzenie wprowadzające edukację zdrowotną, od 1 września 2025 roku wprowadziło ten przedmiot do klas IV–VIII szkół podstawowych oraz wszystkich typów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia te są nieobowiązkowe i rodzice albo pełnoletni uczniowie mają możliwość złożenia deklaracji rezygnacji do 25 września.

 

Nowy przedmiot zastępuje dotychczasowe „Wychowanie do życia w rodzinie” i objęty jest 11 obszarami tematycznymi, które obejmują:
  1. Wartości i postawy;
  2. Zdrowie fizyczne;
  3. Aktywność fizyczną;
  4. Odżywianie;
  5. Zdrowie psychiczne;
  6. Zdrowie społeczne;
  7. Dojrzewanie (w szkołach podstawowych);
  8. Zdrowie seksualne;
  9. Zdrowie środowiskowe;
  10. Profilaktykę uzależnień oraz higienę cyfrową;
  11. System ochrony zdrowia (w szkołach ponadpodstawowych).

 

Głównym celem edukacji zdrowotnej jest nie tylko przekazanie wiedzy, lecz także rozwijanie kompetencji w podejmowaniu świadomych decyzji, promowania zdrowego stylu życia oraz odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii.

 

Zajęcia mogą prowadzić nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, psychologowie czy absolwenci kierunków medycznych, którzy ukończyli studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej.

 

Eksperci o znaczeniu rzetelnej edukacji zdrowotnej

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podkreśla, że edukacja zdrowotna, w tym także seksualna, jest kluczowa dla:
  • opóźniania inicjacji seksualnej młodzieży i ograniczania doświadczania przemocy,
  • zwiększenia stosowania skutecznych metod antykoncepcji oraz zapobiegania chorobom przenoszonym drogą płciową,
  • szybszego reagowania na sytuacje kryzysowe, co obniża ryzyko depresji i samobójstw.

 

Poza tematyką seksualną, edukacja zdrowotna porusza również kwestie stresu, prawidłowego odżywiania i aktywności fizycznej, co jest szczególnie ważne w obliczu narastających problemów z otyłością, zdrowiem psychicznym oraz uzależnieniami cyfrowymi wśród młodych ludzi.

 

Rzetelna edukacja bywa często uzupełnieniem wiedzy przekazywanej w domu i pomaga wyrównać szanse edukacyjne, zwłaszcza tam, gdzie brak jest rozmów z dziećmi na trudne tematy. Stanowi także ważną barierę przeciwko dezinformacji rozpowszechnianej głównie przez internet.

 

WHO oraz UNESCO rekomendują, aby zajęcia były prowadzone bez moralizatorskiego podejścia, z szacunkiem dla wartości rodzinnych i oparte na aktualnym stanie naukowym.

 

Kluczowe informacje dla rodziców i uczniów

  • Edukacja zdrowotna jest przedmiotem dobrowolnym – udział wymaga zgody rodziców lub pełnoletnich uczniów.
  • Program obejmuje szerokie spektrum zagadnień, nie ograniczając się wyłącznie do seksualności.
  • Celem jest wyposażenie młodzieży w wiedzę i umiejętności pozwalające na zdrowe i świadome życie.
  • Biskup Gurda ostrzega przed treściami, które jego zdaniem mogą negować tradycyjne wartości rodzinne i płciowe.
  • Według ekspertów, edukacja zdrowotna sprzyja ochronie młodzieży przed różnego rodzaju zagrożeniami.

 

Nowy rok szkolny otworzył dyskusję na temat roli szkoły w edukacji zdrowotnej i miejsca, jakie powinna zajmować w kształtowaniu młodych ludzi. Pozostaje to wyzwaniem zarówno dla rodziców, nauczycieli, jak i całego społeczeństwa.

 

 

 

error: Content is protected !!